(aktualizacja – 10.06.2021)
NOCNA I ŚWIĄTECZNA OPIEKA MEDYCZNA
– ZABEZPIECZENIE ŚWIADCZEŃ W POWIECIE BRZESKIM
Kiedy Pacjent może skorzystać z nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej?
Nocna i świąteczna opieka zdrowotna to przedłużenie świadczeń lekarskich i pielęgniarskich podstawowej opieki zdrowotnej.
Pomoc świadczona jest codziennie, po godzinach pracy poradni lekarza rodzinnego
tj. od godz.18.00 do godz. 8.00 rano następnego dnia
oraz całodobowo w soboty i niedziele, a także w dni świąteczne i inne dni ustawowo wolne od pracy.
Jaką pomoc uzyska Pacjent w ambulatorium nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej?
Ze świadczeń nocnej i świątecznej opieki medycznej Pacjenci mogą korzystać w przypadku dolegliwości, z powodu których wybraliby lekarza podstawowej opieki zdrowotnej (lekarza rodzinnego).
Są to najczęściej sytuacje, gdy:
- nie ma objawów sugerujących bezpośrednie zagrożenie życia lub grożących istotnym uszczerbkiem zdrowia, ale samopoczucie odbiega od “stanu normalnego”,
- zastosowane środki domowe lub leki dostępne bez recepty nie przyniosły spodziewanej poprawy,
- Pacjent ma istotne obawy, że czekanie do momentu otwarcia przychodni, może znacząco niekorzystnie wpłynąć na rozwój choroby i jego stan.
Co obejmuje opieka całodobowa?
Świadczenia obejmują lekarską i pielęgniarską opiekę, która jest świadczona:
- ambulatoryjnie
- w domu pacjenta (w przypadkach medycznie uzasadnionych);
- telefonicznie.
Informację o tym, gdzie w danym rejonie sprawowana jest nocna i świąteczna opieka lekarska i pielęgniarska, pacjent może uzyskać u swojego lekarza POZ, we właściwym oddziale wojewódzkim NFZ lub jego delegaturze (strona internetowa Małopolskiego Oddziału Wojewódzkiego NFZ).
Pacjentów nie obowiązuje rejonizacja – chory będąc np. w podróży, czy z innych powodów przebywający poza domem może wybrać dowolną placówkę w województwie.
W przypadku konieczności wizyty lekarza, pielęgniarki w domu Pacjenta, musi on wezwać lekarza, pielęgniarkę z placówki zabezpieczającej opiekę w jego rejonie pobytu lub zamieszkania.
Na terenie Powiatu Brzeskiego pomoc w ramach nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej, czyli po zamknięciu poradni podstawowej opieki zdrowotnej, zabezpiecza:
Ambulatorium Nocnej i Świątecznej Opieki Medycznej
Samodzielnego Publicznego Zespołu Opieki Zdrowotnej w Brzesku
lokalizacja: parter budynku szpitala przy wejściu głównym
ul. Kościuszki 68, 32-800 Brzesko
Ważne telefony:
gabinety lekarskie – tel. 14 66 21 372,
gabinety pielęgniarskie – tel. 14 66 21 148
TELEPLATFORMA PIERWSZEGO KONTAKTU –
ZABEZPIECZENIE OGÓLNOPOLSKIE
Tel. 800 137 200
Narodowy Funduszu Zdrowia uruchomił Teleplatformę Pierwszego Kontaktu (TPK). Dzwoniąc pod bezpłatny numer TPK – 800 137 200 – otrzymasz niezbędną pomoc medyczną poza godzinami pracy lekarzy rodzinnych, w weekendy oraz święta. Z platformy mogą korzystać również osoby niesłyszące. Porady udzielane są w kilku językach.
Jeden, bezpłatny numer dla całej Polski 800 137 200
Teleplatforma Pierwszego Kontaktu (TPK) jest dostępna:
-
- poza godzinami pracy Podstawowej Opieki Zdrowotnej, czyli:
- od poniedziałku do piątku w godzinach od 18:00 do 8:00 następnego dnia
- w soboty i niedziele oraz inne dni ustawowo wolne od pracy, w godzinach od 8:00 do 8:00 następnego dnia.
Z TPK możesz skorzystać w sytuacji:
-
- nagłego zachorowania, poza godzinami pracy POZ,
- nagłego pogorszenia stanu zdrowia, gdy nie ma objawów sugerujących stan bezpośredniego zagrożenia życia, a zastosowane środki lub leki dostępne bez recepty nie przyniosły spodziewanej poprawy,
- gdy zachodzi obawa, że oczekiwanie na otwarcie przychodni POZ może znacząco niekorzystnie wpłynąć na Twój stan zdrowia.
Kontaktując się z TPK, otrzymasz poradę:
- pielęgniarki/położnej
- lekarską
w formie telekonsultacji.
W ramach TPK uzyskasz:
- poradę medyczną
- e–receptę
- e–skierowanie
- e–zwolnienie.
Porady są udzielane w czterech językach:
- polskim
- angielskim
- rosyjskim
- ukraińskim.
W ramach TP można skorzystać z wideorozmowy z tłumaczem języka migowego – Wideorozmowa z tłumaczem języka migowego https://www.nfz.gov.pl/kontakt/teleplatforma-pierwszego-kontaktu/tpk-wideorozmowa-z-tlumaczem-jezyka-migowego/
Teleplatforma Pierwszego Kontaktu https://nfz-krakow.pl/kontakt/
- Języki porad
- jak skorzystać
- kiedy skorzystać
- teleplatforma